کنوانسیون‌های بازل و استکلهم، دو کنوانسیون مهم و تاثیرگذار در تصمیمات بین‌المللی پسماندها هستند. کنوانسیون بازل، نظارت بر نقل و انتقالات پسماند در دنیا و به خصوص در زمنیه‌های پسماند ویژه را عهده دار است. کنوانسیون استکلهم نیز بر مسئولیت پذیری اشتراکی در حوزه اطلاع رسانی پیش از انتقالات مواد شیمیایی و سم‌های کشاورزی نظارت می‌کند.

در سالیان گذشته و با توجه به نقش قانون‌گذاری و نظارتی این دو کنواسیون، مراکز منطقه‌ای در مناطق مختلف دنیا شکل گرفته است. در آسیا، یکی از این مراکز، مرکز منطقه‌ای کنواسیون‌های بازل-استکهلم در ایران است که کشورهای منطقه جنوب غربی آسیا را تحت نظر قرار می‌دهد. این مجموعه با اطلاع‌رسانی و کسب نظر از کشورهای عضو، نسبت به نحوه اجرا قوانین، مقررات و تصمیمات این دو کنوانسیون تصمیم‌گیری می‌نماید.

سومین جلسه راهبری مرکز منطقه‌ای بازل-استکهلم در ایران، در تاریخ 10 اکتبر 2023، با حضور نمایندگان این مرکز و همچنین، نمایندگانی از قطر، لبنان، افغانستان، بنگلادش، نپال و همچنین، با حضور پارس چرخش آسیا برگزار گردید. در این جلسه، که با حضور آقای سومان شارما، دبیر کنوانسیون بازل، برگزار گردید. برنامه فعالیت‌های آتی و مصوبات بودجه مرکز به اشتراک گذاشته شد تا کشورها نسبت به تغییرات اعلام نظر کنند.

در بخش نهایی این جلسه، یک تیم پژوهشی از دانشگاه صنعتی شریف دستاوردهای پژوهشی خود را در خصوص موضوع میزان میکروپلاستیک‌ها در نقاط مختلف تهران ارائه کرد. همچنین، به عنوان تنها مجموعه صنعتی فعال در این زمینه در منطقه، گروه تولیدی صنعتی پارس چرخش آسیا در خصوص آمار پسماند در کشور و در جهان، و همچنین، عملکرد و فعالیت خود، همکاران و خدمات گیرندگان و  نحوه مدیریت اصولی و سبز پسماندهای الکتریکی و الکترونیکی، گزارشی ارائه کرد.

 

خلاصه ای از این جلسه را می‌توانید در آپارات مجموعه از طریق دکمه زیر ملاحظه بفرمایید.