۱. نبود فقر

پایان بخشیدن به تمامی گونه‌های فقر در همه جا

۱-۱. ریشه‌کن کردن فقر شدید در میان همه مردم در همه جا تا ۲۰۳۰. در حال حاضر تعریف فقر شدید درآمد حداقل یک دلار و ۲۵ سنت در روز است.

1-2. کاهش نسبت مردان، زنان و کودکانی که در فقر زندگی می‌کنند در همه سنین و در تمام ابعاد بر اساس تعاریف ملی حداقل به نصف، تا ۲۰۳۰.

1-3. اجرای نظام‌ها و تمهیدات تأمین اجتماعی برای همه در چارچوب‌های ملی، از جمله زمینه‌سازی‌های ملی، دستیابی به پوشش فراگیر فقرا و آسیب‌پذیران تا ۲۰۳۰.

1-4. تضمین این‌‌که همه زنان و مردان، به ویژه فقرا و گروه‌های آسیب‌پذیر تا ۲۰۳۰ به صورت برابر از منابع اقتصادی، خدمات اولیه، حقوق مالکیت، و کنترل بر زمین و سایر اشکال تملک، وراثت، منابع طبیعی و فناوری نوین متناسب با آنان و خدمات مالی از جمله اعتبارات خرد برخوردار گردند.

1-5. ایجاد تاب آوری لازم برای فقرا و افراد آسیب‌پذیر و کاهش تأثیرپذیری آنان از رویدادهای شدید اقلیمی و شوک های اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و بحران ها تا ۲۰۳۰.

۱- الف. اطمینان از تأمین قابل ملاحظه امکانات از میان منابع متنوع، از جمله از راه ارتقای همکاری‌های توسعه‌ای برای تهیه وسایل کافی و منابع قابل پیش‌بینی برای کشورهای در حال توسعه، به ویژه کمتر توسعه یافته برای اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های پایان دادن به فقر در تمام ابعاد آن.

۱- ب. ایجاد چارچوب سیاستی قابل اتکا در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی بر اساس راهبردهای توسعه‌ای معطوف به فقرا و حساس به تمایز جنسیتی برای حمایت از افزایش سرمایه‌گذاری در اقدامات فقرزدایانه.


۲. به صفر رساندن گرسنگی

پایان بخشیدن به گرسنگی، دستیابی به امنیت غذایی و تغذیه بهتر، و ترویج کشاورزی پایدار

۲-1. پایان بخشیدن به گرسنگی و تضمین دسترسی همه مردم به ویژه افراد نیازمند و آسیب‌پذیر از جمله نوزادان به غذای سالم، مغذی و کافی در تمام طول سال، تا ۲۰۳۰.

۲-۲. پایان بخشیدن به همه اشکال سوء تغذیه تا ۲۰۳۰ و دستیابی به اهداف توافق شده بین‌المللی در ارتباط با کودکان زیر ۵ سالِ بازمانده از رشد طبیعی از نظر قد و وزن (به نسبت سن) همچنین رسیدگی به نیازهای تغذیه‌ای دختران نوجوان، زنان باردار یا شیرده و سالمندان تا ۲۰۲۵.

2-3. افزایش دو برابری بهره‌وری کشاورزی و درآمد تولیدکنندگان خُرد محصولات غذایی، به ویژه زنان، مردم بومی، دامداران، ماهیگیران و خانواده‌های کشاورز از روش‌های مختلف شامل دسترسی مطمئن و برابر به زمین، سایر منابع و امکانات تولیدی، دانش، خدمات مالی، بازارها و فرصت‌های ایجاد ارزش افزوده و اشتغال در بخش‌های غیرکشاورزی تا ۲۰۳۰.

2-4. اطمینان از وجود نظام‌های پایدار تولید غذا و اجرای روش‌های کشاورزی انعطاف‌پذیر که تا ۲۰۳۰ باعث افزایش بهره‌وری و تولید شود، به حفظ زیست‌بوم‌ها کمک نماید و ظرفیت سازگاری با تغییرات اقلیمی، شرایط آب و هوایی سخت، خشکسالی، سیل و سایر بلایای طبیعی را تقویت کرده و به تدریج کیفیت زمین و خاک را بهبود بخشد.

2-5. حفظ تنوع ژنتیکی بذرها، گیاهان زراعی، حیوانات پرورشی و اهلی و سایر گونه‌های وحشی وابسته به آن‌ها از روش‌های گوناگون شامل مدیریت کارآمد بانک‌های متنوع بذر و گیاه در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی و ارتقای دسترسی و مشارکت عادلانه در منافع حاصل از بهره‌داری از منابع ژنتیکی و دانش سنتی مرتبط با آن طبق توافقات بین‌المللی تا ۲۰۲۰.

۲-الف. افزایش سرمایه‌گذاری به شیوه‌های گوناگون از جمله افزایش همکاری‌های بین‌المللی در زیرساخت‌های روستایی، پژوهش کشاورزی و خدمات ترویجی، توسعه فناوری و بانک‌های ژن گیاهی و دامی با هدف افزایش ظرفیت تولید کشاورزی در کشورهای در حال توسعه، به ویژه کشورهای کمتر توسعه یافته.

۲-ب. اصلاح و جلوگیری از محدودیت‌های تجاری و تحریف در بازارهای کشاورزی جهانی از راه‌های گوناگون از جمله حذف موازی تمامی اشکال یارانه‌های صادراتی کشاورزی و تمامی تمهیدات صادراتی با تأثیرات برابر منطبق با اصول مذاکرات توسعه در اجلاس دوحه.

2-ج. اتخاذ تمهیدات لازم  برای اطمینان ازعملکرد مناسب بازار مواد غذایی و مشتقات آن و تسهیل دسترسی به موقع به اطلاعات بازار، شامل اطلاعات مربوط به ذخایر مواد غذایی به منظور کمک به محدودسازی نوسانات شدید قیمت مواد غذایی.

 

۳. سلامت مطلوب و رفاه

تضمین زندگی سالم و ارتقای رفاه برای همه در تمامی سنین

3-1. کاهش جهانی نسبت مرگ و میر مادران به کمتر از ۷۰ در یکصد هزار تولد زنده تا ۲۰۳۰.

3-2. پایان دادن به مرگ و میرهای قابل پیشگیری نوزادان و کودکان زیر ۵ سال تا ۲۰۳۰، و تلاش همه کشورها جهت کاهش مرگ و میر نوزادان تا دست کم ۱۲ در هزار تولد زنده، و کاهش مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال تا دست کم ۲۵ در هزار تولد زنده.

۳-۳. پایان دادن به همه‌گیری ایدز، سل، مالاریا، و بیماری‌های عفونی گرمسیری، و مبارزه با هپاتیت، بیماری‌های قابل انتقال از راه آب و سایر بیماری‌های واگیر تا ۲۰۳۰.

3-4. کاهش یک سومی مرگ‌های زودرس ناشی از بیماری‌های غیرواگیر (NCDs) از راه پیش‌گیری و درمان، و ارتقای بهداشت و سلامت روان تا ۲۰۳۰.

3-5. تقویت پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد، از جمله مواد مخدر و الکل.

3-6. به نصف رساندن مرگ و میر و آسیب‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای تا ۲۰۲۰.

3-7. تضمین دسترسی همگانی به خدمات بهداشت باروری و جنسی از جمله تنظیم خانواده، آموزش و اطلاع‌رسانی و ادغام بهداشت باروری در راهبرد و برنامه‌های ملی تا ۲۰۳۰.

3-8. دستیابی به پوشش همگانی سلامت، از جمله حفاظت در برابر مخاطرات مالی، دسترسی به خدمات بهداشتی-درمانی اساسی و با کیفیت، و دسترسی همگانی به واکسن‌ها و داروهای اساسیِ ایمن، مؤثر، با کیفیت و کم هزینه.

3-9. کاهش چشمگیر مرگ و میر و بیماری‌های ناشی از مواد شیمیایی خطرناک، همچنین آلودگی هوا، آب و خاک تا ۲۰۳۰.

۳-الف. تقویت اجرای «کنوانسیون چارچوب سازمان جهانی بهداشت در مورد کنترل دخانیات» در همه کشورها به شکل متناسب.

۳-ب. حمایت از پژوهش و تولید واکسن‌ها و داروها مورد نیاز بیماری‌های واگیر و غیرواگیر که بیش از همه کشورهای در حال توسعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد، دسترسی به واکسن‌ها و داروهای اساسی کم هزینه، در راستای «اعلامیه دوحه» که بر حق کشورهای درحال توسعه برای استفاده کامل از مفاد «موافقتنامه درباره جنبه‌های تجاری حقوق مالکیت فکری (TRIPS)» در ارتباط با انعطاف‌پذیری‌های لازم در حوزه بهداشت عمومی به ویژه دسترسی همگانی به دارو تأکید می‌شود.

۳-ج. افزایش قابل توجه اعتبارات مالی حوزه سلامت و استخدام، توسعه، آموزش و نگهداری نیروی کار حوزه سلامت در کشورهای در حال توسعه به ویژه کشورهای کمتر توسعه یافته و کشورهای جزیره‌ای کوچک در حال توسعه.

۳-د. تقویت ظرفیت همه کشورها، به ویژه کشورهای درحال توسعه برای هشدار زودهنگام، کاهش مخاطرات، مدیریت تهدیدات سلامت در سطح ملی و جهانی.

 

منبع:
سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران