۴. آموزش با کیفیت

 

تضمین آموزش فراگیر و با کیفیت برابر همچنین ترویج فرصت‌های یادگیری مادام‌العمر برای همه

 

4-1. تضمین این که تمامی دختران و پسران تا ۲۰۳۰ دوره‌های آموزش ابتدایی و متوسطه را  به طور رایگان، منصفانه و با کیفیت به پایان برسانند. به طوری که منجر به برون‌دادهای مرتبط و مؤثر آموزشی گردد.

4-2. تضمین دسترسی تمامی دختران و پسران به پرورش در اوان کودکی، مراقبت و آموزش پیش‌دبستانی با کیفیت تا ۲۰۳۰به این منظور که برای آموزش ابتدایی آماده باشند.

4-3. تضمین دسترسی برابر تمامی زنان و مردان به آموزش فنی، حرفه‌ای و عالی از جمله آموزش دانشگاهی مقرون به صرفه و با کیفیت تا ۲۰۳۰.

۴-۴. افزایش چشمگیر شمار جوانان و بزرگسالان دارای مهارت‌های مرتبط، از جمله مهارت‌های فنی و حرفه‌ای، برای اشتغال، شغل‌های شرافتمندانه و کارآفرینی تا ۲۰۳۰.

4-5. رفع نابرابری­های جنسیتی در آموزش و تضمین دسترسی برابر به تمامی سطوح آموزش و آموزش حرفه‌ای برای اقشار آسیب­پذیر، از جمله افراد دارای معلولیت، افراد بومی و کودکان در موقعیت‌های آسیب‌پذیر تا ۲۰۳۰.

4-6. تضمین دستیابی تمامی جوانان و شمار چشمگیری از زنان و مردان بزرگسال به سوادآموزی و حساب‌آموزی تا ۲۰۳۰.

4-7. تضمین کسب دانش و مهارت‌های مورد نیاز برای ترویج توسعه پایدار از جمله از راه آموزش برای توسعه پایدار و سبک‌های زندگی پایدار، حقوق بشر، برابری جنسیتی، ترویج فرهنگ صلح و عدم خشونت، شهروندی جهانی و ارج نهادن به تنوع فرهنگی و مشارکت فرهنگ در توسعه پایدار از سوی تمامی فراگیران تا ۲۰۳۰.

۴-الف. ساخت و ارتقای امکانات آموزشی با توجه ویژه به کودک، معلولیت و جنسیت و فراهم‌ آوردن  محیط آموزشی امن، بدون خشونت، فراگیر و مؤثر برای همه.

۴-ب. گسترش چشمگیر شمار کمک هزینه‌های تحصیلی قابل استفاده کشورهای در حال توسعه در سطح جهانی، به ویژه کشورهای کمتر توسعه‌یافته، کشورهای جزیره‌ای کوچک در حال توسعه و کشورهای افریقایی برای ثبت نام در مقطع آموزش عالی، از جمله آموزش حرفه‌ای و فناوری اطلاعات و ارتباطات، و برنامه‌های فنی، مهندسی و علمی در کشورهای توسعه‌یافته و سایر کشورهای در حال توسعه تا ۲۰۲۰.

۴-ج. افزایش چشمگیر تأمین معلمان واجد شرایط، از جمله از راه همکاری بین‌المللی برای آموزش معلمان در کشورهای درحال توسعه، به ویژه کشورهای کمتر توسعه‌یافته و کشورهای جزیره‌ای کوچک در حال توسعه تا ۲۰۳۰.

 

۵. برابری جنسیتی

 

دستیابی به برابری جنسیتی و توانمندسازی تمامی زنان و دختران

 

5-1. پایان بخشیدن به همه اشکال تبعیض علیه تمامی زنان و دختران در همه جا.

5-2. از بین بردن تمامی اشکال خشونت علیه همه زنان و دختران در فضاهای عمومی و خصوصی از جمله قاچاق انسان، بهره‌کشی جنسی و سایر اشکال استثمار.

5-3. از میان برداشتن تمام رفتارهای زیان‌بار مانند ازدواج‌ کودکان، ازدواج زودهنگام و اجباری و ختنه زنانه.

5-4. به رسمیت شناختن و ارزش نهادن به مراقبت‌های بدون دستمزد و کارهای خانگی از راه تصویب خدمات عمومی، ایجاد زیرساخت‌ها، سیاست‌های حمایتی اجتماعی و ترویج مسئولیت‌های مشترک در خانه و خانواده متناسب با شرایط ملی.

۵-۵. تضمین مشارکت کامل و مؤثر و فرصت‌های برابر برای زنان جهت رهبری در تمام سطوح تصمیم‌گیری در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و زندگی اجتماعی.

5-6. تضمین دسترسی جهانی به بهداشت جنسی و باروری و حقوق باروری در راستای توافقات «برنامه اقدام کنفرانس بین‌المللی جمعیت و توسعه» و «برنامه اقدام پکن» و اسناد نهایی کنفرانس‌های بازبینی مربوطه.

۵-الف. اجرای اصلاحات برای دادن حقوق مساوی به زنان درباره منابع اقتصادی همچنین دسترسی به مالکیت و در اختیار گرفتن زمین و سایر اشکال دارایی، خدمات مالی، ارث، و منابع طبیعی بر اساس قوانین ملی.

۵-ب. تقویت استفاده از فناوری‌های توانمندساز، به ویژه فناوری اطلاعات و ارتباطات به منظور ارتقای توانمندسازی زنان.

۵-ج. اتخاذ و تقویت سیاست‌های مناسب و قوانین قابل اجرا برای ترویج برابری جنسیتی و توانمندسازی همه زنان و دختران در تمامی سطوح.

 

۶. آب سالم و تأسیسات بهداشتی

 

تضمین دسترسی و مدیریت پایدار آب و تأسیسات بهداشتی برای همه

 

6-1. دسترسی جهان شمول و برابر به آب آشامیدنی سالم و مقرون به صرفه برای همه تا ۲۰۳۰.

6-2. دسترسی کافی و برابر به تأسیسات بهداشتی و نظافت برای همه، و پایان دادن به قضای حاجت در فضای باز، توجه ویژه به نیازهای زنان و دختران و افراد در موقعیت‌های آسیب‌پذیر تا ۲۰۳۰.

6-3. بهبود کیفیت آب از راه کاهش آلودگی، از میان بردن انباشت زباله و به حداقل رساندن رهاسازی ضایعات و مواد شیمیایی سمی و خطرناک، به نصف رساندن نسبت پساب‌های تصفیه نشده، افزایش بازیافت، استفاده دوباره و ایمن در سطح جهان تا ۲۰۳۰.

6-4. افزایش چشمگیر بهره‌وری منابع آبی در تمام بخش‌ها و تضمین کاهش بهره‌برداری و تأمین منابع آبی پایدار تا ۲۰۳۰ به منظور پاسخ‌گویی به مشکل کمبود آب همچنین کاهش قابل ملاحظه شمار مردمی که از کمبود آب رنج می‌برند.

6-5. اجرای مدیریت یکپارچه منابع آب در همه سطوح، شامل همکاری‌های فرامرزی متناسب، تا ۲۰۳۰.

۶-۶. حفاظت و بازیابی زیست‌بوم‌های آبی از جمله کوه‌ها، جنگل‌ها، تالاب‌ها، رودخانه‌ها، آبخوان‌ها و دریاچه‌ها تا ۲۰۲۰.

۶-الف. گسترش همکاری‌های بین‌المللی و حمایت از ظرفیت‌سازی برای توسعه کشورها و برنامه‌ها در فعالیت‌های مربوط به آب و تأسیسات بهداشتی از جمله  برداشت، شیرین کردن، بهره‌وری آب و تصفیه پساب، فناوری‌های بازیافت و استفاده دوباره آن تا ۲۰۳۰.

۶-ب. حمایت و تقویت مشارکت جوامع محلی برای ارتقای مدیریت آب و تأسیسات بهداشتی.