ارتباط بین #کادمیوم و #بیماری‌های_قلبی_عروقی ثابت شده است اما مکانیسم فیزیولوژی بیماری‌شناسی هنوز تایید نشده است. بر اساس ارتباط خوب بین دفع ادرار و تجمع کادمیوم در بدن انسان، سطوح کادمیوم ادراری ممکن است مرگ‌ومیر را در بیماران مبتلا به به نارسایی قلبی یا انفارکتوس حاد میوکارد پیش‌بینی کند. نشان داده شده است که سطوح کادمیوم ادراری (D۱UCd) دارای توانایی پیش‌بینی خوب و قدرت تشخیصی برای مرگ‌ومیر در این بیماران است البته برای روشن شدن این مشاهدات به تحقیقات بیشتری نیاز است.

طی دهه‌های اخیر، اگرچه نشانه‌ها و شیوع آن ناشناخته است اما پزشکان به‌طور فزاینده‌ای از داروی اتیلن دی آماتراستیک اسید (EDTA) برای بیماری عروق کرونر و بیماری شریانی محیطی استفاده کرده‌اند. نتایج یک آزمایش نشان داد که در مقایسه با دارونما، در بیماران با سابقه انفارکتوس حاد میوکارد تحت درمان با EDTA تا حدودی خطر عوارض جانبی قلبی عروقی کاهش می‌یابد.

 

تاثیر منفی عنصر کادمیم بر سلامتی از زمانی مشخص شد که آب های معدنی سرشار از عنصر #کادمیوم از یک معدن روی و سرب ، وارد رودخانه و مزارع برنج منطقه‌ای در ژاپن گردید و پس از مدتی باعث شیوع بیماری #ایتای_ایتای (itai_itai#) شد. بیماری ایتای ایتای، باعث تغییر شکل و نرمی استخوان در زنان مسن می شود. بعد ها در مردم منطقه ی مورد نظر (منطقه‌ی دارای رودخانه و مزرعه‌ی برنج در ژاپن)، آسیب های کلیوی نیز رخ داد.